onsdag 18 maj 2011

Prosciuttobakad kycklingfilé & potatisgratäng

I söndags stack jag hemhem helt så där bara utan orsak. Nå, jag passade visserligen på att städa ur skåpen här hemma och förde 3 fulla kassar med kläder, gardiner och påslakan som skall till loppis för mellanförvaring i Malax. Min mor fyllde år i söndags (inget firande) och jag visste nog att de (läs: mor & far) planera att fara ti Åminne och äta, men när de märkte att dottern inte hade annat än joggingbyxor & huppare så börja de lite fundera om. Så då var mamma snabb att slänga ur sig att om du gör nåt gott så kan vi nog äta hemma allihopa. Då var det bara att börja inventera skåpena. Nedan har ni då slutresultatet. Det var utsökt!!

Prosciuttobakad kycklingfilé

4 kycklingfiléer
salt, peppar
100 g fetaost     
8 tunna skivor lufttorkad skinka, prosciutto
      
Ugn: 200°     
Gör så här:
1. Torka av filéerna och skär en ficka längs med köttet. Salta och peppra. Lägg smulad fetaost och basilikablad i fickan.
2. Linda skinkskivor runt filéerna och lägg över filéerna i en smord ugnssäker form.  Stek köttet mitt i ugnen i ca 45 minuter (original receptet sa 25 minuter, men då är kycklingen garanterat rosa ännu).

Potatisgratäng

600 g skivade potatisar
purjolök
2 1/2 dl matlagningsgrädde
salt
peppar
riven ost enligt egen smak (receptet innehölll 2 olika ostar á 2dl = 4 dl ost)

Gör så här:
1. Skala och skiva potatisen (eller om latheten slår till, köp färdigt skivade från frysdisken).
2. Lägg de skivade potatisarna i en kastrull tillsammans med grädden och låt koka i ca 15 minuter.
3. Salta och peppra. Lägg till den rivna osten (använde 2 dl).
4. Smörj en form och lägg in gratängen i ugnen i ca 30 minuter.

Grekisk sallad

isbergssallad
tomat
gurka
paprika
fetaost

Ps. Det bör nämnas att jag tog mängderna till potatigratängen ur huvudet, för jag hittade inte receptet (men det är nog så nära man kan komma).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar