tisdag 12 juni 2012

Smulpaj med rabarber

Som det knappast lämnat någon obemärkt så lever vi för tillfället i de bästa av rabarbertider. Vad är då roligare än att experimentera med alla möjliga nya recept som innehåller rabarber? Oj, vad jag tycker om den sura smaken som infinner sig i munnen när rabarbern möter smaklökarna. Igår "bjöd" min mor mig på  ett nytt recept på smulpaj med rabarber och nomnomon va de var gott! Snäll som jag är så tänker jag dela med mig av receptet.

Bilden lånad härifrån

Detta behöver ni alltså:

400 g rabarber
50 g smör
1/2 dl råsocker
Smuldeg:
100 g smör
1 dl strösocker
1 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1/2 dl vispgrädde
1 ägg
Gör sen så här:
  1. Skala rabarbern om den är grov, och skär den i 2 cm breda bitar. Fräs rabarber, smör och råsocker i en kastrull ett par minuter. Fördela i 6 portionsformar eller i en stor form.
  2. Smuldeg: Vispa rumsvarmt smör och socker smidigt. Rör i havregryn, mjöl, vaniljsocker, bakpulver, grädde och ägg. Klicka smeten över rabarbern och grädda i ca 20 minuter för de små pajerna och i 30–40 minuter för en stor paj. Servera med vaniljsås.
Obs. Gräddningstiden beror verkligen på vilken typ av ugn man använder. Vi gjorde en stor paj och den var inne i endast 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar