måndag 13 september 2010

Müslibröd

Det finns alla möjliga typer av bröd i butiken, men efter en tid så tröttnar man på att hela tiden köpa samma bröd om och om igen. Därför kom jag på den smarta idén att man kan baka bröd själv, endast för att få lite omväxling. Detta är egentligen en perfekt lösing för mig i och med att jag är otroligt allergisk. Ni som då e insatta så kanske funderar att müslibröd, hur kan hon äta nåt me müsli i, de kan ju innehålla nötter. Men tjejen e smart, hon gör sin egen müsli. De e busenkelt, sockerfritt och definitivt utan nötter! Har annars alltid levt i den uppfattningen att det skulle vara svårt att baka bröd, men det är faktiskt busenkelt. Ännu har iaf inte jag misslyckats med något av de bröd som jag prövat mig på att baka.

På en annars så tråkig måndag bestämde jag mig för att baka ett müslibröd som jag hittade på nätet.

Ingredienser:
2 1/2 dl mjölk
2 dl valfri müsli / havregryn
50 g margarin
50 g jäst
2 1/2 dl ljummet vatten
1 tsk salt
1 msk honung
10 - 11 dl vetemjöl

Gör så här:
Koka ihop mjölk, müsli och margarin till en gröt i några minuter. Låt svalna till 37 grader (fingervarmt).
Rör ut jästen med vatten i en bunke. Blanda i müsliblandningen, salt, honung och största delen av vetemjölet. Arbeta ihop till en smidig deg.
Låt jäsa med en bakhanduk i ca 30 minuter.

Så här såg degen ut efter ca 30 minuters jäsning
Ta upp degen på mjölat bakbord. Knåda degen lätt.
Dela degen i 18 delar och rulla dem till bollar. Lägg bullarna på en plåt klädd med bakplåtspapper. Nagga bullarna med gaffel och jäs dem övertäckt i ca 30 minuter.
Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i 12 - 15 minuter.
Låt svalna på galler under bakduk.

Så här mumsiga såg dom då ut efter att de kom ur ugnen! Kanske lite olika storlek, men då syns de ju iaf att dom e hemgjorda :)

Sitter nu och väntar på att plåt nummer 2 skall hoppa ur ugnen och att plåt nummer 1 skall kallna så att jag kan äta kvällsmål :) Bon appetit!

6 kommentarer:

  1. Välkommen! Här har du iaf en trogen läsare :) Men en sak, ska man inte äta åtminstone ett bröd supervarmt, typ direkt ur ugnen, så att smöret smälter på brödet?! Supernam juh! :)
    Ps. kanske vi ska ha hembakat lantbröd och batong till kräftisen?! ;)

    SvaraRadera
  2. Thx! Tror du att ja vänta tills de blev kalla?! Nå, nej de va ja nog alltför snål för!! :)
    hehee, hur gott de än låter så lär nog int min energinivå va så hög på lörda att ja sku orka baka bröd.. :p

    SvaraRadera
  3. Åh va roligt med en till <3 att följa!!! Du skriver fantastiskt bra också så man smilar :)
    En fundering bara, hurudan blandning hade du gjort av din egenkomponerade müsli??! vad hade du i??
    puss på dig!

    SvaraRadera
  4. ibland så kan t.om jag bli poetisk ;)

    oj, ja googla nog bara på näte på hemgjord müsli. tror ja varje gång använt olika blandning :D
    men havregryn ha ja nu alltid använt som bas, sen ha ja lagt till vetekli, vetekross, rågkli, havrekli, havrekross (egentligen bara nåt som fanns i skåpe). man måst lägga lite olje-/vattenblandning på, annars tror ja de sku brännas..
    sen in i ugnen & rostas & så slänger ja allti in russin i blandningen när de ha kallna

    SvaraRadera
  5. wow. det är ju bra för magen plus att det vattnas i munnen :)
    Skall definitivt pröva på detta recept i helgen :)

    SvaraRadera
  6. jepp, de ha nog gjort susen me müsli! ha allti tyckt om müsli men ha int äti de på många, många år..kommer du på någon riktit god blandning så e de bara att säga till :)

    SvaraRadera