söndag 12 juni 2011

Lätt rabarberpaj

Det börjar nästan kännas som denna blogg håller på att dö ut, pga
1) jag hittar helt enkelt inget att skriva om
2) haft många bollar i luften på sistone
3) jag har inte varit hemma många minuter den senaste månaden (?!)

Skall i alla fall försöka bättra mig och som ett steg i detta så bjuder jag på ett riktigt lätt och gott recept.

Botten:
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1/2 dl socker
1 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljsocker
1 dl flytande margarin
1 ägg

Fyllningen:
5-6 dl rabarber
1 burk kvarg
1 ägg
1 dl socker

Det är bara att röra ihop alla ingredienser till bottnen. Smörj en form och tryck ut degen. Skala rabarbern och skär i små bitar. Blanda ihop de övriga ingredienserna och tillsätt rabarbern. Häll fyllningen över pajskalet. Grädda i ugn 200 grader i ca 25 minuter.

Så om nån är sugen på en bit rarberpaj så är det bara att slå en signal och komma över :)

Ps. det är inte bara jag som ätit av pajen. Oväntat, men trevligt besök you know :)

1 kommentar:

  1. Tack för tipset. Jag gjorde en annan smarrig variant på denna genom att byta ut flytande margarinet mot smält smör, vetemjölet mot speltmjöl och sockret mot indiansocker.

    SvaraRadera