fredag 2 september 2011

Dagens (läs: lördans) söta...

Inför helgens inflyttningsfest tänker jag bjuda på såväl sött som salt och för att inte behöva stressa ihjäl mig på lördag fixar jag den söta delen redan idag. Ett recept som jag länge varit sugen att testa på är en cheesecake som innehåller Bailey's. Om det sen var ett smart drag att testa denna på en fest eller inte återstår att se! Min vanliga testpublik (läs: mina kolleger) kunde inte riktigt vara testkaniner i detta fall. Kan hända att HR-enheten efter den dagen skulle bestått av ett gäng fnissande brudar :) Lite mer än vanligt alltså..

Part 2 av den söta delen är sen en morotskaka, vilken jag också gjort tidigare och konstaterat att den var supergod. Önskar dock att jag skulle hunnit baka den redan igår för ju längre den står, desto saftigare blir den. Nåväl, här kommer den söta delen av recepten.

Cheesecake med Bailey´s

16 digestivekex
50 g smält smör
3 blad gelatin
250 g philadelphiaost
250 g mascarpone
1 dl Bailey’s Irish Cream
2 ägg
1,5 dl socker
1,5 dl vispad grädde

Gör sen så här:
1. Smula sönder kexen i en mixer och blanda med det smälta smöret. Tryck ner i en 24 diameters kakform.
2. Blötlägg gelantinet i rikligt med vatten.
3. Vispa philadephiaosten med mascarponen och Bailey’s.
4. Vispa ägg och socker pösigt.
5. Smält 3 gelatinblad med 3 msk av philadelfiablandningen. Vänd ner grädden och äggvispet i resten av philadelfiablandningen. Avsluta med att blanda i det smälta gelatinet.
6. Häll upp i formen och ställ kallt i 4-5 timmar.
7. Skär upp kakan med vass kniv som doppats i varmt vatten eller värmts över gaslåga så får du riktigt fina snitt.

Klassisk morotskaka

Botten:
4 ägg
350 g rivna morötter
225 g smör
4 1/4 dl vetemjöl
4 1/2 dl strösocker
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 tsk kanel

Glasyr:
100 g färskost, t ex philadelphia
45 g smör, mjukt
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Gör sen så här
1. Smörj och mjöla en tårtform. Sätt ugnen på 175°.
2. Vispa ägg, olja och rivna morötter till en porös smet. Blanda mjöl, socker, bakpulver, bikarbonat, salt och kanel och vänd ner det i smeten. Häll smeten i formen och grädda i 50 minuter. Stjälp upp kakan och låt den svalna.
3. Glasyr: Vispa ihop färskosten med smöret, vaniljsockret och florsockret till en jämn smet. Bre glasyren över tårtan.

Nu är det bara att hoppas att cheesecaken tar ihop i frysen, att den inte brakar sönder vid upptining och att den är god!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar