lördag 5 april 2014

Laxbiffar och mangosalsa

Länge sen sist nu igen. Oftast är det ju så att man håller på med sina vanliga recept dag ut och dag in, men ibland stupar man över något intressant recept som ger en inspirationen att testa något nytt. Som vanligt har jag anpassat receptet enligt mina allergier och förstås enligt det som råkade finnas i mitt kylskåp.



Det här behöver du till mangosalsan:
1 mango
1/2 röd chilipeppar
gräslök
1/2 hackad vitlök
2 tomater
saft från 1/2 lime
basilika
svartpeppar

Gör sen så här:
1. Tvätta, skala och hacka mangon.
2. Skala och finhacka vitlöken. Kärna ur och finhacka chilipepparn (eftersom du skall ha andra halvan till laxbiffarna, lägg undan den andra halvan).
3. Tvätta och hacka tomaterna (jag tog också bort det vattniga inne i tomaterna. vad det nu sen heter?!).
4. Blanda alla ingredienserna i en skål. Pressa i limejuicen.
5. Krydda med basilika och svartpeppar. Klipp i gräslök enligt egen smak.
Obs. Om möjligt, låt mangosalsan gotta till sig i kylen en halvtimme innan servering.
 
Om du nu som jag inte visste att du skulle göra dessa biffar när du köpte laxen, så kanske du inte köpt skinnfri lax. Nå, det är inte hela välden. Det blev bara ett extra steg och en utmaning: filéa fisk! :)

Det här behöver du till laxbiffarna:
500 g skinn- och benfria laxfiléer
1/2 röd chilipeppar
1 rödlök
saft från 1/2 lime
1 ägg
1 krm salt
1/2 krm peppar

Gör sen så här:
1. Finhacka filéerna och rödlöken.
2.  Blanda lax, rödlök, chilipeppar, limejuice, ägg, salt och peppar i en skål.
3. Forma färsblandningen till biffar.
4. Stek i olivolja på medelhög värme. 5 minuter per sida eller till önskad färdighetsgrad (tillaggningstiden från original receptet, men tror nog inte jag stekte 5 minuter per sida).

Jag hoppas detta inspirerar någon annan att utmana sig själv och testa på något nytt! Har ni något recept som ni skulle vilja dela med er?


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar