måndag 14 april 2014

Påsktårta

Ja-a hörni, kom just på här att jag glömt att uppdatera er om den maffiga kaka som vi bakade med mamma för ett tag sen. Kakan är som vanligt modifierad enligt egna allergier och enligt kollegernas matallergier. Ja, det var alltså meningen att kakan skulle komma med till jobbet, men så mycket stolthet har jag att jag ALDRIG presenterar/bjuder på ett misslyckat bak offentligt. En annan sak är det med hemmafolket, de får nöjet att äta också mina misslyckanden :) Det var alltså slutligen inget fel på smaken utan orsaken till misslyckandet var att bottnarna gick i "tusen" delar. Orsaken till detta är högst antagligen att jag använde mig av potatismjöl (så att också de med glutenfri diet kan äta) i stället för vetemjöl. Jag tänker i alla fall testa igen så småningom. Om ni vill testa på att baka denna tårta till påsk och vill använda er av originalreceptet så hittar ni det i tidningen me, Kahden suklaan pääsiäiskakku . Om ni vill testa min version så kommer receptet nedan.
 
 
 
Detta behöver du till kakbotten:
200 g laktosfritt smör
2 dl rörsocker
3 ägg
3 dl potatismjöl
1/2 dl kakaopulver
2 tsk bakpulver
rivet skal från en apelsin
 
Obs. Bottnen skall tillverkas av rumsvarma ingredienser.
Vispa ihop rörsockret med det rumsvarma smöret. Tillägg ett ägg åt gången och vispa väl. Blanda ihop potatismjöl, kakao och bakpulver. Tillägg blandningen i smör/ägg-blandningen. Rör om väl. Till sist blandar du ner apelsinskalet. Häll upp smeten i formen, som bör ha en diameter på 20 cm (min form var 24 cm och därför var det omöjligt att dela i mer än 2 delar). Grädda i ugn i 50 minuter på ungefär 180 grader. Innan du häller upp kakan, låt den kallna i ca 15 minuter i formen. Dessutom bör kakan vara helt kallnad innan du börjar fylla den.
 
Till fuktningen behöver du:
1 dl saft från apelsinen
1/4 dl socker
 
Blanda saften och sockret så att sockret "smälter" i blandningen.
 
Till fyllningen behöver du:
3 gelatinblad
1/2 dl saft från apelsinen
3 1/2 dl laktosfri vispbar vaniljsås
1 burk persikor
 
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 15 minuter. Lägg apelsinsaften i en kastrull och värm upp tills det kokar. Lägg i de urpressade gelatinbladen. Rör om. Vispa vaniljsåsen till ett hårt skum. Blanda i den avsvalnade apelsinsaftblandningen.
Dela kakbotten i fyra delar (i min version blev det ju bara 2 delar så följaktligen lade jag all fyllning mellan de två bottnarna). Bottnarna blir tunna, så var försiktig. Ta gärna hjälp av t.ex ett par stekspadar. Plasta in formen med plast och bakplåtspapper på bottnen. Lägg den första bottnen i formen och fukta. Lägg ut de finhackade persikobitarna. Lägg sedan en tredjedel av fyllningen på bottnen. Sedan fortsätter du att bygga på med de andra bottnarna, persikobitar och fyllningen. Täck över med plastfolie och lägg i kylskåpet ( gärna i ett dygn). 
 
Till dekorationen behöver du:
1 1/2 dl laktosfri vispbar vaniljsås
eventuellt lite kakao att pudra över
 
När ett dygn gått kan du lägga kakan på ett serveringsfat. Ta bort bakplåtspapper och plastfolien. Vispa den kylskåpskalla vaniljsåsen till ett ganska hårt skum. Lägg massan i en spritspåse och gör ett valfritt mönster. Dekorera eventuellt med lite kakaopulver. Låt stå kallt i ett par timmar före servering. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar