söndag 9 november 2014

Ryttarkakor

Första gången jag blev introducerad till ryttarkakor var när jag besökte finaste Ina med familj i vackra Örebro. Receptet på dessa har länge legat och dammat i min samling av recept, men nu i veckan kände jag ett oerhört behov av att få dessa. Å då jag får något i min hjärna så då ska det hända, gärna genast ;) För att jag nu inte skulle gå och föräta mig på dessa så tog jag med dessa till jobbet på freda. Hädanefter så har jag en egen provsmakare också, så efter att dessa fått godkännande av min gubbe så packade jag ner dem i en låda för att ta med och pigga upp mina kolleger. Så som alltid när jag gör något, så är det inte enligt receptet utan jag modifierar enligt olika allergier. Denna gång var kravet såväl laktosfritt som glutenfritt. Här har ni alltså min version av ryttarkakor:


Ingredienser:
4 st ägg
6 dl strösocker
3 dl potatismjöl
6 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
175 gram smält laktosfritt smör

Glasyr:
75 gram laktosfritt smör
2 dl socker
1,5 dl grädde
1 dl ljus sirap
2 dl havregryn

Gör sen så här:

  1. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten. Tillsätt sist det smälta smöret.
  2. Häll smeten i en pappersklädd långpanna ( 30*45 cm)
  3. Grädda kakan 10-12 minuter i 225 graders ugnsvärme.
  4.  Blanda smör, socker, grädde och sirap till glasyren. Koka upp och låt sjuda ett par minuter under ständig omrörning, så att smeten inte bränner vid.
  5. Tillsätt havregryn och låt koka ytterligare någon minut.
  6. Bred försiktigt glasyren över kakan och grädda ytterligare ca 10 minuter eller tills glasyren fått vacker färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar