söndag 28 november 2010

Cissis grova bröd

När jag var över i det där landet som ligger väster om oss så hade vi lite funderingar över vad vi skulle göra för mat och vad gör då denna matfreak?! Jo, hon börjar gå genom fina Inas recepthäften :) Detta recept hitta jag i alla fall där och bestämde mig idag för att testa det. Eftersom jag inte tidigare gjort detta bröd så tog jag mig friheten att halvera receptet och slutresultatet är bara ett bröd (Obs Receptet nedan är för 2 bröd). De som känner mig så vet att jag inte alltid riktit orkar hålla mig till recepten jag hittar till 100%. Alla recept måste ha en Sussi-swing! I receptet nedan så bytte jag ut solros- och linfröna till vete- och rågkross. Dessutom så ökade jag aningen på mängden russin.



Dagens grundrecept bestod av

1 l filmjölk
1 dl mörk sirap
1,5 tsk bikarbonat
3 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
2 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl russin
7 dl vetemjöl
1 tsk salt

Så här går du tillväga

Rör / vispa ihop allt med elvispens degkringlor. Häll i 2 avlånga former (smorda). Grädda i 175 grader i en timme längst ner i ugnen.

Slutresultatet ser ni på bilden nedan. Nu vet jag inte om brödet faktiskt skall vara så platt som det blev eller om JAG - THE MASTERCHEF faktiskt misslyckats med något i matväg :O Oberoende om meningen var att det skall vara platt eller inte så var brödet gott  i alla fall!!


1 kommentar:

  1. Voi että,ku sä jaksat tehä noita ruokia nii intohimolla!! :) hyvän kuulosia reseptejä :P namskis!

    SvaraRadera