tisdag 23 november 2010

Köttbullar på mitt eget vis

Det som skulle bli en aktiv matblogg från min sida har på senaste tiden varit rätt död. Orsaken till detta har dels varit att jag saknat inspiration för allt vad matlagning innebär och att jag känt mig aningen stressad och helt enkelt inte haft tid att laga ordentlig mat. Detta skall jag nu försöka svänga på. Dagens inlägg innebär knappast något revolutionerande men detta är det recept på köttbullar som jag fått av min <3 mommo.



Köttbullssmeten består av följande:

ca 400 g stekmaletkött
2 ägg
1 gul lök
1 msk vetemjöl
ca 1/4 dl mjölk
salt
kryddpeppar
svartpeppar

Gör så här:

"Hacka" sönder maletköttet och blanda med äggen. Salta, peppra och lägg till den hackade löken. Tillägg sedan mjölken och vetemjölet. Stek köttbullarna i stekpanna och om du så vill lägg in dem i ugnen en stund medan du väntar på att resten av maten skall bli klar.



Idag serverades köttbullarna med ett vegetariskt alternativ, dvs isbergssallad, gurka, paprika och fetaost.

2 kommentarer:

  1. mums, nu blev ja ju snål på köttbullar :) ja som knappt bruk äta sånt ens...

    hoppas du hittar inspiration ti blogga mera - roligt att få nya recept nu som då :)

    Kram// Jessica

    SvaraRadera
  2. Härlit att man kan inspirera! Bara att börja trilla köttbullar nån dag medan lillemannen sover middag ;)

    SvaraRadera