torsdag 23 december 2010

Hildegard Bingeläisen hermopiparit

Fick ett tips på jobbet om ett busenkelt recept på pepparkakor, i alla fall fick jag den uppfattningen att det handlade om pepparkakor, men jag skulle nog mera kalla det småbröd. Nå, hur som helst så blev jag nyfiken och bestämde mig för att pröva på dessa och som vanligt så kunde jag ju inte helt och hållet hålla mig till receptet  (av olika skäl) :)



Råvaror som jag använde

400 g speltmjöl
250 g smör
150 g rörsocker
2 ägg
200 g grahammjöl (i originalreceptet användes mandelmjöl)
2 tsk kanel
1/2 tsk nejlika
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
en nypa salt
(2 tsk muskotnöt)

Gör sen enligt följande
  1. Vispa smör och socker till skum.
  2. Lägg till äggen ett i taget
  3. Blanda ihop mjöl och kryddor i en skild skål. Häll mjölblandningen i äggblandningen. Vid behov kan du lägga till en skvätt vatten eller mjölk för att få degen smidig.
  4. Lägg degen i kylskåpet ett par timmar. Om du vill så kan du forma degen i stänger förrän du lägger den i kylskåpet, vilket innebär att du bara kan skära degen i passliga skivor med en kniv. Alternativt kan du använda pepparkaksformar.
  5. Grädda i 175 grader i 15-20 minuter
Tips! Om du väljer att skära stängerna med en kniv skölj kniven med hett vatten innan du börjar på så går degen inte sönder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar