måndag 6 december 2010

Fantastisk fudge

Det har varit en hel del prat på jobbet sista tiden om jul, mat och stickande. Det är bara att konstatera att man hamnat mitt i värsta syjuntan / matklubben (på gott och ont) :) Visst det är kul att diskutera mat hit och dit och kanske få ny inspiration, men måtta med allt. Nå, hur som helst så finns det en hel del gottegrisar, som hela tiden pratar om julgodis och vad man kunde göra av det. Trots att jag själv kanske inte är så stor fan av det där riktit söt söta så kan även jag bli påverkad av en sådan här diskussion, så nu när vi hade lite längre ledigt så tänkte jag att nu ska här banne mig prövas på något julgodis. Eftersom jag själv inte äger några recept på julgodis så använde jag mig av ett recept som jag hittade på http://www.matklubben.se/. Det är ju förstås lite begränsat på vad jag kan äta så det blev ett helt "vanligt" grundrecept på fudge.

Till fudgen behöver du

2½ dl vispgrädde
2,5 dl socker
1 msk ljus sirap
½ dl kakao
1 msk smör
1 msk vaniljsocker

Sen gör du så här

Koka upp grädde, socker och sirap. Tillsätt resten när det tjocknat lite. Rör ofta. Koka ihop tills det sockrar sig i kanten (15-20 min).


Häll i avlång sockerkaksform klädd med bakplåtspapper.


Låt svalna lite, skär i lagom stora bitar. 



Så här i efterhand så kan jag ju inte påstå att det skulle ha varit så svårt att göra, vilket ju får en att fundera varför man inte tidigare försökt laga godis själv. Lathet?! Så här stod det också i receptet: "Smulig mjuk fugde som smälter i munnen!". Det kan jag nog hålla med om, men som sagt inte i all fall riktigt i min smak. Men för den som tycker om sånt där äckligt sött så rekommenderar jag receptet åt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar