måndag 28 februari 2011

Makaronilåda med blåmögelost

Som känt är jag inte rädd för att testa på nya recept, så måndagen till ära skall jag testa ett recept som jag hittade i en känd men inte nämnd mattidning. Ett hur enkelt recept som helst och medan maten lugnt blir färdigt i ugnen så kan du lyfta upp fötterna och njuta av lugnet. Som vanligt hade jag ju inte alla ingredienser hemma så receptet blev modifierat en aning :) Till måndagens festmiddag behöver du följande ingredienser:

1/2 påse fullkornsmakaroner
200 g stekmaletkött
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 liten chili
salt
kryddpeppar
svartpeppar
1 påse blåmögelost

Till äggstanningen:
5 dl mjölk
2 ägg
salt
vitpeppar

Gör så här:
1. Koka makaronerna enligt anvisningen på förpackningen, dvs i ca 10 minuter.
2. Skala löken och hacka i små tärningar. Pressa vitlöken. Halvera chilin och ta bort fröna, hacka sen i små strimlor.
3. Bryn maletköttet och krydda med salt samt krydd- och svartpeppar. Tillägg löken, vitlöken och chilin.
4. Blanda makaronerna, maletköttet och blåmögelosten i en ugnsform.
5. Blanda ihop mjölk, ägg, salt och vitpeppar. Häll blandningen i ugnsformen.
6. Grädda i ugnen i 175 grader i ca 50 minuter.

Glömde tyvärr att ta en bild av lådan, så ni får tro på mig när ja säger att de va så mumsigt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar