torsdag 31 mars 2011

Torsdagslyx

Så skrämmande men ack så sant så har jag blivit en riktig latmask när det gäller matlagning. Detta måste det bli en skärpning med eftersom jag vid denna unga ålder redan borde veta att om jag slarvar med maten så mår inte min mage heller bra. Så första steget i detta är lite vardagslyx på en helt vanlig torsdag. Dagens vardagslyx består av "Fridas plåt", maletköttbiffar och tsatsiki. Receptet till Fridas plåt och tsatsikin hittade jag på en matblogg, medan receptet på maletköttbiffarna är mitt eget.

Tsatsikin:
2 klyftor vitlök
gurka
creme fraiche

Pressa vitlöken och tillägg creme fraichen (original receptet hade turkisk yoghurt, men varken jag eller den lokala Siwan hade detta). Riv en passlig bit gurka (ca 1/2) och pressa bort den extra vätskan. Tillsätt gurkan i creme fraiche - blandningen och rör om. Lägg in tsatsikin i kylskåpet medan resten av maten tillagas.

Fridas plåt:
6 st potatisar
1 stor paprika
skivade rödbetor

Skala potatisen och skär i klyftor. Häll bort den extra saften av rödbetorna. Kärna ur, skölj och skiva paprikan.
Lägg potatisen och rödbetorna på en plåt. Krydda och häll över lite rypsolja. Lägg in i ugnen på 200 grader tills de fått färg och blivit mjuka. Lägg in paprikan när 15 minuter återstår.

Maletköttbiffar:
 ca 400 g stekmaletkött
2 ägg
1 gul lök
1 msk vetemjöl
ca 1/4 dl mjölk
salt
kryddpeppar
svartpeppar

"Hacka" sönder maletköttet och blanda med äggen. Salta, peppra och lägg till den hackade löken. Tillägg sedan mjölken och vetemjölet. Stek köttbullarna i stekpanna och om du så vill lägg in dem i ugnen en stund medan du väntar på att resten av maten skall bli klar.


Har nu halvt ätit ihjäl mig och det stinker vitlök runt mig.  Hmm, det är nästan så att man int kan fara på jobb imorn elä så måst man låsa in sig i det egna rummet ;)

1 kommentar:

  1. Hyvälle näyttää! Paitsi toi valkosipuli-osuus, yäk inhoon sipulia x)

    SvaraRadera