torsdag 11 april 2013

Då och nu

Har ni någonsin tänkt på hur matvanorna/-rätterna förändrats under vår livstid?! Nu är jag ju inte lastgammal fast jag hunnit bli 32 pinnar gammal :) Vi fundera här en dag runt kaffebordet på utbudet i matbutikerna. Idag när man går till butiken så är de flesta sakerna vakumförpackade, allt för att det skall hållas "färskt" ¨så länge som möjligt. Visst finns det ännu i de flesta butikerna också en disk från var man kan köpa kött, fisk osv. Men inte är den som den var när man var mindre och for med mamma till butiken för att veckohandla! Idag är det fileér hit och fileér dit, det är färdiga marinader hit och färdiga marinader dit.. Visst jag köper det vakumförpackade stekmaletköttet, kycklingfileérna, grisfilén, nötköttet men jag köper aldrig något som är marinerat. Orsak: det är omöjligt att veta vad det är som faktiskt finns där inne i marianden. Vem vet, kanske grisstrimlorna egentligen är lite hästkött?! Hehhee..
 
När jag var liten, vilket ju förstås är så länge sen, så har jag ett minne av att det var mycket flera maträtter som man gjorde från början. Ta nu en sådan sak som en hel broiler. Från min barndom minns jag att mamma lade in en egen kryddad hel broiler i ugnen och hur gott var nu inte det?! Med handen på hjärtat, hur många gör det idag? Barndomens hela broiler, griskotletter, blodbrödssoppa (heter det så?!), ugnstekt korv, köttfärslimpa, kaloppsen som puttrade i tryckkokarn på söndagar när svensktoppen skrålade ur den antika radion..Nu tror jag att jag fick en blackout, för nog måste vi ju ha ätit andra saker? Heeelllpppp :)
 
 Nu är jag ju ingen besserwisser, jag är själv lat av naturen och köper de där kycklingfiléerna, stekmaletköttet osv. Det är ju bara så enkelt! Men nu gott folk skall jag göra ett allvarligt försök, jag skall försöka återuppliva de där gamla maträtterna i mitt kök. Jag lovar att ni skall få följa med denna resa. Någon annan som känner sig redo att ta an utmaningen?! ;)

 Men först skall jag göra Inas skaldjurslasagne. Tror det får bli min fredagsmat..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar